Business as usual - Reisverslag uit Juba, Soedan van Jeroen Velders - WaarBenJij.nu Business as usual - Reisverslag uit Juba, Soedan van Jeroen Velders - WaarBenJij.nu

Business as usual

Door: Jeroen Velders

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

22 September 2007 | Soedan, Juba

Direct na terugkomst uit Uganda werden we geconfronteerd met de verhuizing naar de nieuwe teamsite. Op slechts 100 meter van onze prefabs is nu de teamsite gevestigd en dat is buitengewoon plezierig! De afgelopen week was behoudens de ‘verhuisperikelen’ een gewone werkweek met de bekende patrouilles over de weg, door de lucht en de verschillende extra taken (sector duty, teamsite duty en transport). Business as usual zo gezegd!

Nieuwe locatie
Na weken ‘soebatten’ is het dan eindelijk gebeurd! De stoffige en veel te warme tent op het hoofdkwartier is verruild voor een gloednieuwe schakeling van meerdere snelbouwelementen.
In elke ruimte zijn voldoende airconditioners om de temperatuur aangenaam te houden.
De indeling is precies zo geworden als ik had bedacht en aan het papier had toevertrouwd.
Het is rondom de nieuwe teamsite nog wel kaal en modderig, maar er wordt in hoog tempo aan gewerkt door de lokale aannemers. Zelf proberen we tijdens de patrouilles minimaal 1 boom of struik mee terug te nemen naar de teamsite. Met behulp van de Bangladesh ‘tuinmannen’ worden die vervolgens vakkundig geplant en bewaterd (zeker geen overbodige luxe!) :)

’Go or no-go?’
Deze week stonden er meerdere air patrols gepland maar vanwege de overvloedige regen is het mijnengevaar vergroot en werden meerdere locaties als landingsplaats afgekeurd. Er wordt dan door de Russische vluchtleiding geen zogenoemde ‘mine clearance’ gegeven wat zoveel inhoudt als een definitief ‘no-go’!
De enige air patrol die wel doorging was die naar Niyang. Dat was toevallig mijn patrouille :). Samen met Brian (Zambia), Lee (Zuid-Korea) en Andrew (Zuid-Soedan) en 10 (!) Bangladesh Force Protection militairen met als doel het verkrijgen van informatie over het dorp, maar met name het omliggende gebied.

Vlieguren (zonder Airmiles)
Terwijl ik in de helikopter zit te wachten op de take-off realiseer ik me dat ik in korte tijd al heel wat vlieguren bij elkaar heb gesprokkeld. Het is al weer de vierde air patrol, en daarbij komen natuurlijk ook nog eens de lijn- en UN-vluchten! Enige nadeel is dat er geen airmiles mee te verdienen zijn!:lol:

Adembenemend
Het is natuurlijk gewoon een andere manier van verplaatsen maar ik blijf van elke minuut in de lucht genieten! Ook tijdens deze vlucht was het weer schitterend helder weer waardoor je echt mijlenver kunt kijken.
Uitgestrekt en groen en dan duikt er echt uit het niets ineens een dorp op, of een nederzetting van nomaden. Het enige wat ik nog niet gezien heb vanuit de lucht is groot wild alhoewel de Russische piloten daar wel over verhalen. Wie weet….

Op zoek naar Niyang
Onze bestemming was het dorpje Niyang en na een korte vlucht van ongeveer 30 minuten werd de landing ingezet. De dag voorafgaande aan de vlucht hadden de piloten al een recce uitgevoerd en zodoende de landingszone vastgesteld.
Geweldig om in het hoge gras te landen. Leverde in ieder geval mooie plaatjes op!
Al vrij snel bleek dat we niet in het dorp Niyang waren beland maar in Komi. Niyang was een dorp op zo’n 15 kilometer afstand maar na de oorlog is dat compleet verlaten vanwege de talrijke mijnenvelden in de directe omgeving.

Komi
Het dorpje Komi is een dorp in wording. De SPLA (Zuid-Soedanese Leger) heeft een compagnie (in dit geval ongeveer 166 militairen) op deze plek gestationeerd en daarmee wordt de veiligheid in dit gebied gegarandeerd. In de afgelopen maanden is er langzaam een stroom ‘returnees’ (terugkerende vluchtelingen) uit Noord-Uganda op gang gekomen.
Vanwege de adequate bevoorrading door het leger zijn er eigenlijk geen tekorten. Met de groei van het dorp komen ze langzaamaan wel in de problemen als het gaat om de watervoorziening, de medicijnvoorraad en de scholing van kinderen. Er zijn nog geen waterputten geslagen omdat de UN hier gewoonweg nog nooit is geweest!

Verheugd
De mensen waren opgetogen tijdens ons bezoek. Met name de wens om geholpen te worden werd duidelijk tijdens de diverse gesprekken. Tijdens de verkenningsvlucht van de dag ervoor was het hele dorp in rep en roer geweest en de dorpsoudste had de mensen er van kunnen overtuigen dat de ‘witte vogel’ echt wel terug zou komen want op de ‘witte vogel’ stonden de zwarte letters UN en UN staat in hun beleving voor hulp!

Vredesovereenkomst
In het dorp was men door de aanwezigheid van de legercompagnie op de hoogte van de vredesovereenkomst maar over de inhoud had men nog niets gehoord. Daar hadden we ons op voorbereid en derhalve konden we van de gelegenheid gebruik maken om kopieën van de CPA (Comprehensive Peace Agreement) te overhandigen aan de kolonel zodat deze de rest van het dorp kan informeren over de inhoudelijkheid van de CPA.

Schoolspullen
Mijn schoonmoeder had een doos met schoolspullen opgestuurd. Potloden, schriften, puntenslijpers en kleurplaten. Vandaag had ik mijn rugzak daarmee gevuld.
Er zat een grote groep kinderen onder een boom tijdens ons bezoek. Dat was de lokale school. Overigens is dat in Zuid-Soedan heel gebruikelijk.
Enkele weken geleden waren er twee leraren aangekomen in het dorp om zich te vestigen. Deze leraren waren vervolgens gestart met lesgeven aan de kinderen en daarmee was de Komi-school geboren.
Ik heb de schoolspullen aangeboden aan de leraren en die waren zeer verheugd en vertelden dat dit het eerste schoolmateriaal was dat ze in handen kregen. Super :cool:! Ma bedankt!

Verkenning vanuit de lucht
Op de weg terug een korte verkenning van enkele geïsoleerde dorpen in de omgeving van Komi. De laatste maand is er een nieuwe koers uitgestippeld door het hogere echelon. In het kort komt het hierop neer; de teamsites krijgen de opdracht om zoveel mogelijk nieuwe locaties aan te doen en niet te blijven vasthouden aan enkel de bekende routes en locaties.
Daarom zijn met name de air patrols uitermate geschikt voor het verkennen van de AoR (verantwoordelijkheidsgebied van onze teamsite).

Nieuwe buren!
Deze week zijn er twee nieuwe UNMO’s aangekomen om onze teamsite te versterken. Steven en Jan zijn afkomstig uit Denemarken (inderdaad skiing nation:) ) en hebben hun intrek genomen in ons blok op het MSA camp zodat we nu een Deens-Canadees-Hollandse hoek hebben.

Voorbereiding Long Range Patrol
Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen voor de Long Range Patrol naar Tali (190 kilometer ten noordwesten van Juba) van volgende week. In een team bestaande uit 4 UNMO’s, 1 National Monitor en een Language Assistant zullen we in vijf dagen proberen om het gebied aan de rand van onze AoR in kaart te gaan brengen. Het is de eerste keer dat er een team vanuit Juba naar dit gebied wordt gestuurd en we bereidden ons voor op minimale omstandigheden waarbij we volledig selfsupporting moeten zijn!:cool:
Wordt vervolgd dus……!

Vrijdagavond
Enkele weken geleden schreef ik een bericht met als titel: ‘Elke dag is woensdag’ waarmee ik zoveel bedoelde te zeggen als: alle dagen lijken op elkaar en je raakt gemakkelijk kwijt welke dag het eigenlijk is!
Omdat een beetje te doorbreken ben ik begonnen met het organiseren van een gezamenlijke vrijdagavondmaaltijd met de skiing nations. Gedurende de week bedenken we wat we willen eten en proberen dan de benodigdheden te vinden in en rond Juba. Op vrijdagavond is het dan aan mij om, geholpen door Okke Jan, de maaltijd te bereiden. Erg gezellig en vooral ook leuk om te doen. Het breekt de week en iedereen kijkt er gedurende de week naar uit. Ook al is het maar even (meestal tussen 19.00 en 22.00 uur) het is prima!
Okke Jan houdt ook een dagboek op waarbenjij.nu bij en schreef over de vrijdagavond het volgende op 11 september:
Op de vrijdagavond kookt een van de Nederlandse UNMO’s (Mil. Observers) voor een aantal collega’s. In de praktijk betekend dat Jeroen dat doet. Hij is in de gelukkige omstandigheid om te kunnen koken. Gesteund door het thuisfront is hij in het gelukkige bezit van kookplaten en niet geheel onbelangrijk, veel ingredienten. Afgelopen vrijdag was ik ook uitgenodigd. Nou, dat liet ik mij atuurlijk geen twee keer zeggen. Het idee is simpel, Jeroen kookt en de gasten nemen het drinken mee. Ik moet zeggen, het was bijzonder gezellig. Hoewel ik dacht dat ik te laat zou zijn, bleek dat ik de eerste was met als gevolg dat ik van gast naar assistent kok promoveerde. Het is alleen jammer dat Peter nooit heeft leren koken...... De huiskamervraag van dit keer is: Wat hebben we gekookt? Zie de foto, wie het weet mag het zeggen.
En vervolgens vandaag (22 september):
Ook de vrijdag avond social is weer het melden waard. Even het geheugen opfrissen, elke vrijdagavond komen de UNMO’s (Mil. Observers) bij elkaar om de week af te sluiten met een gemeenschappelijke maaltijd. Hoewel het de bedoeling is dat iedereen zijn beurt krijgt komt het er in de praktijk op neer dat Jeroen zijn kookkunsten kan laten zien. Ik heb de eer om als leerling met hem mee te liften op zijn succes! Nee, Peter niet. Dat is een verhaal apart. Deze week was ie getroffen door de schij….. Verbaast me helemaal niks. Ook geen medelijden mee hebben want kijk maar eens naar de foto’s. Dan vraag je toch ook om problemen…..? Enneeh, hij mocht wel een paar kilootjes kwijt, hoewel hij zelf nog in de ontkenningsfase zit, is de leeftijd al aardig aan zijn buikie af te lezen (sorry Peter, kan het niet laten, ha,ha!)
Op het menu stond Pizza. Gewoon, pizza’s uit de diepvries maar dan wel afgemaakt met eigen toppings en vervolmaakt op de BBQ! Vergezeld door een fantastische salade van Jeroen was het weer smullen en erg gezellig bovendien. Ook een hoogtepunt van de week!
:lol:

Tot slot
Voor de oplettende lezer: Het gaat weer hard met de fotoruimte!....

Droppix: Geweldig dat de beide Nationale Militaire Volleybal Equipes de ballen voor school in Kworijik beschikbaar stellen en dat je ze naar me opstuurt! Daar zullen de kinderen erg blij mee zijn!

Mahoi: Je schoolspullen zijn in hele goede ‘aarde’ gevallen bij de school in Komi (zo’n 60 kilometer ten zuiden van Juba). Geweldig!

JM, Mau en Luuk Hé kanjers hoe gaat het op school en met de voetbal? Vast goed!

Joos: Inderdaad al sinds 21 juni aan het aftellen, maar nu komt het toch echt dichterbij! Duurt nog lang maar fysiek slechts 19 dagen voor mij en 20 voor jou…… Altijd 4444


Tot later

  • 22 September 2007 - 16:39

    Joos:

    Wat heb ik je toch goed opgevoed! Haha Door schade en schande leren koken en super om te lezen dat je andere daar zo een plezier mee doet! Okke Jan, ik kan je vertellen dat toen ik Jeroen leerde kennen hij absoluut niet kon koken maar hij het heeft geleerd door omstandigheden en daardoor kan hij nu echt lekker koken en hij is niet bang om uit te proberen! En de liefde voor koken heeft hij van Jeannet (pastapesto) en Huipjan (biefstuk is meer dan biefstuk alleen)geleerd die helemaal gek zijn van Jamie en koken, gewoon de kookboeken hebben gegeven zodat hij zelf kon gaan stoeien en dat is dus super gelukt! Dus lief, de aardappels, vlees en groente ga je ook met liefde maken??? haha

    Altijd 4444

  • 24 September 2007 - 22:45

    Droppix:

    Hoi Jeroen,
    Inmiddels is de survival achter de rug en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd evenement. Foto's kan je vinden op www.buddysport.nl . Deze week weer verder met de volleybalteams in voorbereiding op de wereldkampioenschappen in India. Uiteraard de rest van de week in het teken van trainen, trainen en nog eens trainen. In gebouw Y begint iedereen nu een beetje voorbereidingen te treffen voor de grote interne verhuizing. Overal staan verhuisdozen en meubilair gereed om verplaatst te worden. Afgelopen vrijdag ook nog even Jan M op Schiphol afgeleverd voor zijn toertje Kosovo.
    Thuis gatie prima en Ank gaat begin november met Daan een weekje cultuur snuiven in Turkije.
    Doe de rest daar de groetjes en ik spreek je laterzzzzz,
    Johan

  • 25 September 2007 - 16:35

    Jeannet:

    Ook ik ben heeeeel trots op je kookkunsten daar, geweldig dat je dat doet is goed voor de sfeer en verbroedering. Zal wel lastig zijn om met de ingredienten daar iets leuks te brouwen maar wie weet kom je nog op een geweldige smaaksensatie die je straks met ons kan delen! Verheug me nu al op een etentje bij jou/jullie dus goed oefenen daar met al die proefkonijnen. En al laat ik niet zo veel van me horen ik volg je nog altijd en denk vaak aan je hoor!
    Cari saluti xxx

  • 25 September 2007 - 17:16

    Guigne:

    hey oom jeroen!!
    ik spreek je weinig op msn maar d8 ik laat so weer is wat van mij horen met mijn natuurlijk super goed nederlandse getyp(A) not:P
    haha maar gaat het nog een beetje daar is het nog een beetje uit te houden ??
    ik hoor je wel weer en zal binnenkort weer een mail sturen met van alles erin!!!
    dikke kus en veel liefs je nichtje Guigne!!!!(L)

  • 25 September 2007 - 20:16

    Mahoi:

    hoi lieve kanjer van me weer even een berichtje van mij zal weer even een paketje met schoolspullen maken weekend weer woudsend geweest gelukkig mooi weer dus zeilbootje op trailer rubberboot alles goed schoongemaakt en naar de garage gebracht alles droog overgekomen dus dat is alvast gedaan maar seizoen nog niet afgelopen want nog door tot je weet wel weer zalig bij joset en de kerels gegeten gelukkig voor de boys daar heb je een goede leerschool gehad trouwens wat een leuk idee om samen eens per week te dineren met de riemen die jullie hebben maar gezelligheid gaat voor alles het loopt trouwens als een geoliede trein op de troela daar hoef je je geen zorgen over te maken nog even volhouden maar deze weken duren veel langer we verheugen ons er op om je even weer te zien voor mij nog twee keer computeren dan even stil lieverd dikke knuffel en verheug me op je nieuwe ervaringen van afgelopen week toi toi xxxxxxx

  • 26 September 2007 - 14:28

    Bart:

    Hallo Jeroen,

    lekker verhaal om te lezen, je moet wel even tijd hebben om er voor te gaan zitten. Ik denk dat jou kookkunsten in geb y wel in de smaak zullen vallen nu onze vaste stafkok Sam de dienst gaat verlaten, heb je er toch een mooie functie bij.
    Hoe je goed,

    groeten Bart

  • 26 September 2007 - 17:19

    Bart En Elise:

    He Jeroen, het blijft boeiend om zo jouw avonturen te volgen! Nog even en je bent weer ff bij je gezinnetje, lekker hoor! Goed voor jullie allen. Wij gaan morgen voor een klein weekje weg. Waar naar toe is nog niet bekend, dat horen we morgen op het vliegveld pas. We gaan op brandweerreis, vandaar. Wie weet zitten we ergens bij je in de buurt?? Vandaag even je thuisfront geholpen. Ze kunnen weer lekker stoken! Alles zat aardig vol maar dat was, mede dankzij jouw geweldige handleiding natuurlijk(!!), zo gebeurd. Tja de avonden worden hier al best wat kouder dus een mooi knapperig vuurtje is toch wel zeer aangenaam dan!
    Voor nu gegroet, en wie weet tot gauw.
    Bart en Elise

  • 26 September 2007 - 18:06

    Edwin:

    He CHEF,

    misschien moet ik je een keertje inhuren om in Yei te komen kokkerellen voor de skiers. Heb ik eindelijk eens een dagje niets te doen. Succes in jullie nieuwe kantoren en....nog maar een paar weekjes en je bent weer even bij joos en de kids.
    Bedankt nog voor je opbeurende woorden

    groetjes vanuit Yei

  • 28 September 2007 - 09:56

    Henk:

    Dag Jeroen,

    Geweldig om je belevenissen op deze manier te kunnen lezen, rijkelijk geïllustreerd met foto’s. Gelukkig zijn de omstandigheden waaronder je moet werken beter dan bij Ron.
    Ik begrijp dat je rond de 10-12 oktober naar Nederland vliegt. Is dat dezelfde vlucht waarmee Ron terugkeert?
    Volgende week woensdag en donderdag gaan we in gebouw Y verhuizen. Je huidige bureau is reeds door mij in beslag genomen. Lekker pro-actief, niet waar (grapje). De bezetting van de sectie OTK zal voorlopig magertjes blijven. Jan M (HKC) is vorige week vrijdag vertrokken op uitzending naar Kosovo. Jan S (stoff KC) is overgekomen vanuit de Klu. Berry gaat binnenkort als burger verder (bij de SLO of civiel) en ook Ad is zoals je weet nog druk bezig om civiel aan de bak te komen. KC is dus bijna een lege tent. Daarnaast is K&P matig bezet, Arnold nog op uitzending, maar komt waarschijnlijk eerder dan gepland terug (medio oktober) en begint medio november weer op de staf. Richard B wordt 15 oktober bevorderd (omklapdatum reorg) en blijft voorlopig nog even in gebouw Y. Jacco gaat echter binnenkort in opleiding voor de CIMIC-pool en zal daarna ook wel spoedig een uitzendbeurt krijgen. Ook de IKZ-poot blijft voorlopig onbemand (jij ………en nog een aoo die niet komt). Maar goed, hopelijk kunnen we medio 2008 weer met vereende krachten verder. Wat zei jij in dat soort situaties altijd, oh ja: “Komt goed”. Over IKZ gesproken. De Z van zorg is jou wel toevertrouwd heb ik gelezen. Bart gaf die tip ook al. Je kookkunsten kunnen uitstekend worden aangewend na het vertrek van Sam. De opvoeding van Josette komt ons dus ook uitstekend van pas. Ik maak me over de stafborrels dan ook helemaal geen zorgen. “Komt goed”!
    Zo, ben je ook vanuit Amersfoort weer even op de hoogte.

    Jeroen, veel “arbeidsvreugde” toegewenst.
    Hou je haaks.

    Groeten,

    Henk

  • 30 September 2007 - 06:35

    Joos:

    De fotoruimte is weer gevuld, dus kom maar op met die foto's van afgelopen week!

    Altijd 4444

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

In het kader van United Nations Mission in Sudan (UNMIS) werken als United Nations Military Observer (UNMO) gedurende 6 maanden (juni t/m december) in 2007.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 65332

Voorgaande reizen:

20 Juni 2007 - 21 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: